Słowniczek Google Ads

Google Ads – system reklamowy firmy Google. Umożliwia tworzenie reklam on-line i docieranie do odbiorców dokładnie w momencie, kiedy są zainteresowani konkretnymi produktami lub usługami.


Google Analytics – system do monitorowania ruchu na stronie, serwerze lub aplikacji.


Google Tag Manager – Menedżer tagów Google to system zarządzania tagami, umożliwiający szybkie i łatwe aktualizowanie kodów śledzenia i powiązanych fragmentów kodu, czyli tagów, w witrynie lub aplikacji mobilnej.


Google Adsense – Usługa Google, dzięki której możesz zarabiać, wyświetlając trafne, dyskretne reklamy Google na stronach z treścią w swoich witrynach.


Google Shopping – porównywarka cenowa od Google


Google Ads Editor – Aplikacja na komputer do zarządzania, kopiowania i edytowania reklam bez potrzeby używania przeglądarki.


Google Moja Firma – w skrócie GMF to darmowa platforma od firmy Google, która służy do zarządzania wizytówkami przedsiębiorstw. Wizytówki pokazują się w wynikach wyszukiwania Google, w zakładce Mapy, w przeglądarce internetowej oraz w aplikacji Google Maps.

Portfel Google – łączy wszystkie możliwości płacenia przez Google.

Jeśli chociaż raz wpiszesz dane karty, możesz:

  • płacić zbliżeniowo za zakupy przy użyciu telefonu (zobacz obsługiwane kraje i urządzenia);
  • kupować produkty w aplikacjach i na stronach internetowych (zobacz obsługiwane kraje);
  • automatycznie wypełniać formularze w Chrome (więcej informacji),
  • kupować usługi i produkty Google,
  • przesyłać pieniądze rodzinie i znajomym (tylko w Stanach Zjednoczonych).


Jeśli płacisz przez Google Pay w swoich ulubionych sklepach, możesz też korzystać z kart podarunkowych, kart lojalnościowych, biletów i kuponów.
Wskazówka: w przypadku usług dla firm, takich jak Google Ads, Google Cloud czy Google Workspace, nie można korzystać z Google Pay.


Planer słów kluczowych – narzędzie, które podpowie Ci przydatne słowa kluczowe oraz poda m.in. prognozowaną liczbę miesięcznych wyszukań danego hasła, narzędzie usprawnia tworzenie reklam Google Ads.


Youtube – założony w lutym 2005 roku, który umożliwia bezpłatne umieszczanie, nadawanie na żywo, ocenianie i komentowanie filmów


Kody śledzące – Zaimplementowane prawidłowo na stronie lub aplikacji dostarczają szczegółowych informacji na temat ruchu, pozwalając m.in. sprawdzić liczbę odwiedzających je osób. Takie informacje pomogą Ci udoskonalić działania marketingowe i dostosować zawartość strony do oczekiwań i potrzeb Twoich klientów. Systemy reklamowe za pomocą danych zebranych w ten sposób budują profil Twojego idealnego klienta. Dzięki temu Reklamy są coraz bardziej trafne wraz z przypływem większej
ilości użytkowników i idącym za tym danych.


Identyfikator (ID konta) – Kod, najczęściej cyfrowy. Używany do identyfikowania kont Google, Facebook itp.


Plik cookie – Niewielki plik zawierający ciąg znaków, który jest wysyłany do komputera użytkownika, gdy odwiedza on stronę internetową. Podczas ponownej wizyty w witrynie plik cookie umożliwia witrynie rozpoznanie przeglądarki. Pliki cookie przechowują informacje na temat preferencji użytkownika i inne dane.


Budżet dzienny – kwota ustalona w panelu na poziomie każdej kampanii. Określa ile reklamodawca chce przeznaczyć środków dziennie na kliknięcia w reklamy.


CPA (cost per action) – Kwota jaką płacimy za wykonanie akcji na stronie. Jej wartość ustalamy poprzez podzielenie całego wydanego budżetu przez ilość wykonanych akcji.


CPC (cost per click) – opłata za jedno kliknięcie w reklamę. Reklamodawca ponosi opłatę, kiedy internauta kliknie w reklamę i wejdzie na stronę internetową.

Maksymalna stawka CPC – to najwyższa kwota jaką byłbyś w stanie zapłacić za kliknięcie w Twoją reklamę.


Nieprawidłowe kliknięcie – kliknięcie, które występuje gdy ktoś kliknął w Twoją reklamę przypadkowo, w celu zwiększenia Twoich kosztów lub stosując złośliwe oprogramowanie.
Google posiada specjalne zabezpieczenia, które zabezpieczają reklamę przed takimi kliknięciami.


CTR (click through rate) – współczynnik klikalności. Stosunek liczby wyświetleń reklamy do liczby jej kliknięć. Przykładowo, jeśli reklama wyświetliła się 100 razy, a 10 osób w nią kliknęło, to CTR wynosi 10%.


CPM (cost per mille) – Koszt wyświetlenia danej reklamy przez tysiąc użytkowników.


CPV (cost per view) – Koszt obejrzenie reklamy wideo np. na Youtube.


CPS (cost per sale) – Koszt sprzedaży produktu czy usługi


CPL (cos per lead) – jest to koszt za pozyskanie konkretnego leada sprzedażowego dla klienta. Reklamodawca płaci w momencie kiedy uzyska konkretne informacje, np. pełne wypełnienie formularza wraz z numerem telefonu.


PPC (pay per click) – tego skrótu i określenia używa się np. do linków sponsorowanych.
Płatność za kliknięcie np. w reklamę tekstową lub baner. PPC używa się też przy wskazywaniu na wszystkie inne działania marketingowe, których rozliczenie odbywa się poprzez kliknięcie. Niektóre agencje nazywają się po prostu agencjami PPC.


ROAS (Return On Ad Spend) – inaczej zwrot wydatków na reklamę. wydałeś 100 PLN, a otrzymany dochód z zakupów to 500 PLN. ROAS wyniesie 500%.
Wysoki ROAS nie zawsze oznacza równie satysfakcjonujący przychód rzeczywisty.
Wszystko opiera się tak naprawdę na wysokości marży, którą otrzymujesz za dany produkt.
W wielu przypadkach dopiero ROAS na poziomie 800-1000% przyniesie zysk.


ROI (return on investment, zwrot z inwestycji) to wskaźnik służący do oceny efektywności inwestycji. Pozwala ocenić efektywność podejmowanych działań marketingowych i opłacalność korzystania z reklam. ROI stara się bezpośrednio zmierzyć kwotę zwrotu z określonej inwestycji w stosunku do jej kosztów. Aby obliczyć ROI, zysk (lub zwrot) z kampanii jest dzielony przez jej koszt. Wynik jest wyrażony w procentach.

Przykład
Aby obliczyć zwrot z inwestycji firmy, weźmy pod uwagę produkt, którego koszt produkcji wynosi 100 PLN, a sprzedaż 200 PLN. Produkt ten reklamowany jest w Google Ads i udało się go sprzedać w liczbie 6 sztuk. Przychód wynosi więc 1200 PLN, a koszty reklamy w Google Ads 200 PLN. ROI wynosi zatem: (1200 PLN – (600 PLN + 200 PLN)) / (600 PLN + 200 PLN) x 100%, czyli 50%.


Wyświetlenia reklamy – Wyświetlenie zostaje zarejestrowane za każdym razem, kiedy reklama pojawia się na stronie wyników wyszukiwania, czy w innej witrynie w sieci Google.
Częstotliwość wyświetlania – Częstotliwość, z jaką reklama jest wyświetlana tym samym użytkownikom.


Udział w wyświetleniach
– ten parametr określa na jaki procent zapytań odpowiada nasza reklama, biorąc pod uwagę budżet, którym dysponujemy (jeśli udział w wyświetleniach wynosi mniej niż 60%, to należy zwiększyć budżet lub zmniejszyć obszar wyświetlania reklam).


Kliknięcie w reklamę
– kliknięcie, które powoduje przejście do promowanej strony internetowej.


Strona docelowa – strona internetowa, na która trafiają internauci po kliknięciu w reklamę.

Końcowy adres URL – to adres strony lub podstrony, na którą trafią osoby klikające na reklamę. Domena końcowego adresu URL musi być taka sama jak domena wyświetlanego adresu URL – by nie wprowadzać internautów w błąd.


Wyświetlany adres URL – to adres strony lub podstrony, który jest widoczny w treści reklamy. Może się on różnić (choć nie musi) od końcowego adresu URL.


Słowa kluczowe – są to słowa lub wyrażenia służące do dopasowywania reklam do haseł wyszukiwanych przez internautów.


Reklama – wyświetla się nad wynikami wyszukiwania lub obok nich, a także w witrynach partnerów. System reklamowy Google Ads umożliwia tworzenie reklam tekstowych, graficznych oraz wideo.


Grupa reklam – jest zbiorem reklam tekstowych, graficznych lub wideo o takiej samej tematyce.


Kampania – zestaw grup reklam, mających wspólne kierowanie na lokalizację, budżet oraz wiele innych ustawień. Na jednym koncie może być utworzonych do 100 kampanii.


Konwersja – działanie, które jest liczone, kiedy internauta wejdzie w interakcję z reklamą (np. kliknie w reklamę tekstową) i wykona akcję, która jest cenna dla firmy. Może to być wysłanie formularza kontaktowego, zapisanie się do newslettera, wykonanie telefonu, dokonanie zakupu, pobranie oferty itp.


Współczynnik odrzuceń – Odrzucenie powstaje jeżeli osoba wchodząca na stronę internetową nie podejmuje kolejnych czynności i opuszcza witrynę. Współczynnik odrzuceń nie uwzględnia czasu spędzonego na stronie. Jeżeli potencjalny klient wchodzi na stronę internetową i znajduje potrzebne informacje na stronie wejścia / landing page a następnie telefonicznie dokona rezerwacji lub zakupu to odrzucenie jest w rzeczywistości konwersją.


Sieć wyszukiwania Google – grupa witryn i aplikacji związanych z wyszukiwaniem, w których mogą wyświetlać się reklamy. W jej skład wchodzą wyniki wyszukiwarki Google, inne witryny Google (np. YouTube) oraz witryny partnerskie (np. Onet).


Reklamy w sieci wyszukiwania pozwalają docierać do użytkowników, którzy aktywnie poszukują konkretnych produktów lub usług. Reklamy wyświetlają się w formie tekstowej ponad i pod organicznymi wynikami wyszukiwania, na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych.


Sieć reklamowa Google – składa się z ponad dwóch milionów witryn oraz aplikacji, w których można wyświetlać reklamy. Dociera do ponad 90% użytkowników Internetu na świecie.


Kampanie w sieci reklamowej angażują potencjalnych klientów tam, gdzie właśnie się znajdują. Pozwalają skutecznie zwiększyć świadomość marki na rynku. Dają możliwość ekspansji na nowe rynki oraz utrwalają przekaz reklamowy wśród potencjalnych klientów.
Reklamy wyświetlają się w formie banerów graficznych lub w postaci wideo w sieci reklamowej Google, również na tych samych urządzeniach co w sieci wyszukiwania. Istnieje również możliwość wyświetlania reklam produktów (dynamiczne treści), które ktoś wcześniej przeglądał.


Widoczne wyświetlenia – wyświetlenie liczone wówczas, gdy minimum 50% Twojej reklamy było widoczne na ekranie przez minimum 1 sekundę w przypadku reklam graficznych i minimum 2 sekundy w przypadku reklam video, dotyczy sieci reklamowej Google.


Reklamy produktowe (PLA) – zawierają szczegółowe informacje na temat produktów z oferty. Mogą odnosić się do reklam produktowych, przedstawiając jeden produkt lub kilka produktów powiązanych (funkcja prezentacji). Wyświetlają się w Zakupach Google, w wyszukiwarce Google i grafika Google, wśród partnerów w sieci wyszukiwania oraz w sieci reklamowej Google. Reklamy produktowe pojawiają się formie zdjęć produktów. Można je zobaczyć na komputerach, czy urządzeniach mobilnych.


Google Merchant Center – narzędzie do przesyłania danych produktów oraz informacji o sklepie. Następnie umożliwia udostępnianie ich w reklamach produktów i innych usługach Google.


Feed produktowy (ang. product feed) – to plik w formacie .xml, .gz, .zip, .bz2, .txt, .xls zawierający informacje o produktach z oferty sklepu internetowego. Określa się w nim przede wszystkim nazwę produktu, nazwę sklepu, identyfikator produktu w sklepie, rozszerzony opis, cenę, zdjęcie oraz dostępność. Jego celem jest ułatwienie kupującym wyszukiwania sklepu, a dodatkowo pozwala na lepszą prezentację produktów.

Rozszerzenia reklam (ad extensions) – opcje reklam, które pozwalają na wyświetlanie obok reklam w wyszukiwarce dodatkowych elementów takich jak: adres firmy, telefon, linki dodatkowych podstron, ceny, informacje o firmie/produktach.


Remarketing – polega na nawiązaniu kontaktu z osobami (np. za pomocą banerów), które wcześniej odwiedziły stroną internetową, weszły w interakcję z aplikacją mobilną lub wcześniejszą reklamą.


Harmonogram wyświetlania reklam – umożliwia reklamodawcom wyświetlanie reklam w określone dni i o określonych godzinach.


Liczba wyszukiwań – przybliżona miesięczna liczba wyszukiwań fraz kluczowych. Dostępna jest w Planerze Słów Kluczowych.


Co to UTM? Skrót składa się ze słów Urchin Tracking Module, a termin ten oznacza parametr, jaki dodaje się do adresów URL na stronach internetowych.

  • Source – za pomocą tego parametru dowiesz się o źródle ruchu. Określisz więc,
    skąd dokładnie użytkownik trafił na Twoją stronę.
  • Medium – określa rodzaj ruchu (płatny, bezpłatny, mailing, itp.).
  • Campaign Name – parametr nazywający kampanię konkretnymi słowami. Wówczas
    łatwiej porównać różne strategie oraz ich skuteczność w Google Analytics.
  • Campaign content – ten parametr pomaga sprecyzować, jaki dokładnie adres URL
    doprowadził użytkownika na Twoją stronę. Wyobraź sobie, że wysyłasz wiadomość
    na newsletter, gdzie znajduje się kilka linków. Który z nich będzie najbardziej
    skuteczny i wygeneruje ruch? Za pomocą tego identyfikatora kwestia ta stanie się
    jasna.
  • Term – wykorzystywany do określania słów kluczowych w kampaniach płatnych.