Często jestem pytany o wycenę usług i kampanii reklamowej, zdarza się, że spotykam się z niezrozumieniem, z czego wynikają tak duże róźne kwoty. W tym artykule chciałbym wytłumaczyć, co składa się na koszt promowania sklepu lub firmy usługowej.
Na początek należy oczywiście policzyć wynagrodzenie samego specjalisty od reklam płatnych, te zaczyna się od około 800 zł netto do nawet kilku tysięcy zł. Należy przy tym wziąć pod uwagę formę rozliczenia, często jest to faktura, do której należy doliczyć podatek VAT.
W wymienionej kwocie możemy liczyć na około 6 do 16 godzin pracy przy koncie reklamowym/projekcie w zależności od stawki każdego specjalisty z osobna, na stawkę godzinową wpływa ilość lat doświadczenia oraz łączona kwota wydanych pieniędzy na reklamy w trakcie kariery.
Obowiązki to m.in.
Wynagrodzenie specjalisty to, tak czy inaczej, tylko kropla w morzu potrzeb związanych z marketingiem.
Dodatkowo należy liczyć się z wydatkiem na materiały graficzne, te w zależności od biznesu trzeba wymieniać co kilka miesięcy, a nawet kilka tygodni. Jeżeli robimy dużo promocji, to wiadomo, że częściej będą potrzebne nowe grafiki promocyjne. Ich przygotowanie to średnio 150 – 250 zł netto za 1 grafikę w różnych formatach potrzebnych do systemów reklamowych takich jak google Czy Facebook ads. Plus jest taki, że możemy je jednocześnie wykorzystać w obu systemach.
Kolejnym wydatkiem i najważniejszym jest budżet reklamowy, który ciężko ogólnie wyliczyć na początki. Przy nowym biznesie takim jak sklep internetowy będzie to minimum 1000 zł netto. Powinno to wystarczyć, aby uruchomić podstawowe kampanie shopping w google. Dodatkowe 1000 zł przyda się na Facebook. Google jest o tyle dobre na początku, że nie wymaga grafik reklamowych. W Facebook jednak zaleca się dedykowane grafiki reklamowe, chociaż istnieje stworzenie reklam dla sklepu internetowego tylko na podstawie tzn. Pliku produktowego.
Na jakie efekty możemy liczyć przy takich wydatkach? Z Google będzie to 500-3000 wizyt w sklepie. W zależności od branży stawki CPC wynoszą od 30 gr do nawet 3 zł w branży meblowej. Przyjmuje się, że z reklam shopping w google procent konwersji powinien wynosić minimum 1, czyli 1 na 100 osób dokona zakupu. Znając średni koszyk zakupowy naszego klienta, możemy wyliczyć opłacalność reklam.
Przykład:
100 x 30 gr = 30 zł – tyle wyniesie zdobycie klienta przy 1% konwersji
Jeżeli średnio klient wydaje 200 zł, to możemy przyjąć, że każde 1 zł zarobi dla nas około 6.66 zł. To czy to się opłaca, jest już zależne od marży, jeżeli wynosi ona 10%, to będziemy dokładać do interesu. Jeżeli nasza marża wynosi 30%, to będziemy generować zyski.
Dla usług sytuacja wygląda inaczej. Jeżeli skupujesz samochody, to sredni CPC wynosi nawet 10 zł.
Czyli, aby ściągnąć 100 potencjalnych klientów, wydasz 1000 zł.
Na szczęście procent konwersji często jest wyższy niż 1% i jest on mocno zależny od szybkości strony internetowej, oferty (również względem konkurencji, klienci z google bardzo dużo porównują przez łatwość dostępu do dziesiątek ofert z tej samej branży), i na koniec od skuteczności sprzedaży.
Na Facebook poza dotarciem do właściwej grupy docelowej musimy zadbać o wysoki wskaźnik zaangażowania względem reklamy, który możemy mierzyć poprzez CTR, ponieważ tam płacimy nie za kliknięcia a za wyświetlenia. Każda grupa docelowa ma swój CPM, czyli koszt za wyświetlenie reklamy 1000 razy. Średnio to 20 zł, ale może sięgać nawet ponad 80 zł. Czyli im bardziej angażujący będzie tekst i grafika, tym niższy CPC osiągniemy ( koszt 1 kliknięcia w reklamę) . Na Facebook często wychodzi około 2 zł, ale czasem udaje się zejść nawet, poniżej 10 gr. Wszystko zależy od produktu, obecnego zainteresowania danym produktem a nawet sposobu optymalizacji całej kampanii. Można również wykorzystać Real time marketing (RTM – reagowanie na obecne trendy i sytuacje w świecie) aby osiągnąć niższe koszty reklamy
Przykład RTM – Nawiązanie do odbywających się mistrzostw świata w ciekawy sposób.
Poniżej wrzucam przykładowe średnie koszty kliknięcia z google dla kilku branż.
Dane pochodzą z aplikacji senuto.com w której możemy sobie sprawdzić średnie stawki cpc na wybrane wcześniej hasła.
Słowo kluczowe | Miesięczna liczba wyszukiwań | średni CPC |
tworzenie stron internetowych | 6.6k | 2.23 zł |
Dentysta wrocław | 6.6k | 0.98 zł |
Prawnik rozwodowy warszawa | 210 | 3.30 zł |
Noclegi zakopane | 60k | 0.94 zł |
Warsztat samochodowy warszawa | 1.9k | 1.26 zł |